Branża retail to ogromny sektor gospodarczy, który mimo pandemicznego kryzysu nadal dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że obecny potencjał branży to aż 13,6 mln mkw powierzchni handlowej. W tej ogromnej przestrzeni coraz częściej pojawiają się nowoczesne technologie, które przyspieszają rozwój handlu detalicznego. System Digital Signage – jaką rolę odgrywa i jakie korzyści daje instalacja systemu w sklepie?
Retail vs e-commerce
Nowoczesne technologie od dwóch dekad rewolucjonizują detaliczny handel. Największym, współczesnym wyzwaniem jest konkurowanie z branżą e-commerce, która również przeżywa swój rozkwit. Połączenie tych dwóch sposobów dystrybucji towarów to najlepsze rozwiązanie, które jest w stanie zagospodarować różne grupy konsumentów i wygenerować wyższą sprzedaż. Sklepy stacjonarne i internetowe coraz bardziej upodabniają się do siebie, aby zatrzeć największe różnice i ograniczenia. Handel internetowy przede wszystkim znacznie przyspiesza, ponieważ sklepy dostarczają szybciej i wygodniej zakupione produkty, a sklepy tradycyjne upodabniają się do swoich internetowych odpowiedników, podnosząc wygodę i łatwość dokonywania zakupów. Przyzwyczajeni do nowoczesnych technologii konsumenci lepiej odnajdują się w multimedialnym środowisku zakupowym, które jest dla nich bardziej atrakcyjne i angażujące.
Zachęcające statystyki
Zainteresowanie marketerów nowoczesną technologią wynika przede wszystkim z faktu, że jej skuteczność daje się w łatwy sposób przeanalizować i zmierzyć. Efektywność Digital Signage została potwierdzona w badaniu Digital Place-Based Media ROI Analysis, które dowiodło, że multimedialne ekrany zwiększają sprzedaż aż o 32 proc. w stosunku do tradycyjnych nośników i systemów komunikacji.
W jaki sposób DS zwiększa sprzedaż?
Przede wszystkim ekrany wyświetlające komunikaty marketingowe są pięciokrotnie skuteczniejsze w przyciąganiu uwagi. Klienci nie lubią nudy, a wrażenia wizualne, których dostarczają rozmieszczone w przestrzeni sprzedażowej ekrany — skutecznie zagospodarowują ich uwagę. W ten sposób dostarczony przekaz jest aż dziesięciokrotnie lepiej zapamiętywany oraz utrwalany. Mając do dyspozycji takie narzędzie, pozostaje tylko odpowiednio przemyśleć i zaplanować emisję treści. Ważne są nie tylko spoty reklamowe i informacje handlowe, ale przede wszystkim optymalizacja przekazu pod kątem grupy docelowej. Badanie Kinetic Panels dowodzi, że 44 proc. klientów nawiązują bardziej lojalną więź ze sprzedawcą, który wykorzystuje w komunikacji system Digital Signage.
Prezentacja wartościowych treści zwiększających sprzedaż wymaga skonfigurowania systemów, które odpowiadają za zarządzenie treścią, urządzeniami oraz raportowanie. Ostatnim ogniwem dobrze zoptymalizowanej kampanii są profesjonalne ekrany, które od komercyjnych urządzeń różnią się przede wszystkim:
zdolnością do pracy w trybie 24/7
Zwykłe telewizory nie mogą być obciążone pracą ciągłą ze względu na ograniczenia gwarancyjne.
jasnością matrycy
Profesjonalne monitory muszą wyświetlać komunikaty nie tylko efektywnie, ale i efektownie. Jasna matryca umożliwia także dowolne rozmieszczenie ekranów bez względu na źródło i rodzaj światła.
podzespołami
Profesjonalne ekrany mogą być wyposażone w popularne oprogramowanie oraz pamięć masową, która pozwala na przechowywanie treści o wysokiej jakości i rozdzielczości.
konfiguracją i złączami
Tylko profesjonalne ekrany można łatwo i szybko połączyć z systemem zarządzającym treścią. Wystarczy stałe łącze internetowe, które będzie służyło do centralnego zarządzania urządzeniami.
brakiem opłat abonamentowych
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, od każdego telewizora trzeba regularnie opłacać abonament radiowo-telewizyjny. Natomiast jeśli chodzi o ekrany działające w systemie Digital Signage to one są z tych opłat zwolnione.
Profesjonalne ekrany mogą być również wyposażone w panel dotykowy, który umożliwia klientom bezpośrednią interakcję. Dzięki temu kupujący mogą nie tylko samodzielnie sprawdzić przed chwilą widzianą ofertę, ale także dostępność wybranego towaru.
Trend czy wyzwanie?
Nowoczesne technologie, które są wykorzystywane przez duże sieci i marki — znajdują coraz częściej zastosowanie w małych i średnich firmach. Przedsiębiorcy przekonują się do nowych rozwiązań głównie ze względu na ich efektywność, ale również chęć nadążenia za coraz silniejszą konkurencją. Technologie, takie jak Digital Signage obecnie bardzo szybko się rozwijają. Według raportu Grand View Research dynamiczny wzrost popularności potrwa co najmniej do 2028 r., a tak duży popyt na profesjonalne urządzenia i systemy będzie miał ogromny wpływ na ceny, które stale rosną. Powinien to być wystarczający impuls dla wszystkich, którzy nadal zastanawiają się nad wdrożeniem nowych rozwiązań w swoich sklepach.

Hubert Salamoński
Product Manager