Mobilne stanowiska POS, od kilku lat cieszą się w wielu branżach rosnącym zainteresowaniem. Równocześnie rozwija się sama technologia, która sprawia, że POSy są coraz bardziej wydajne i bezawaryjne. Dotyczy to zarówno sprzętu (hardware), jak i oprogramowania (software). Producenci zajmujący się głównie tworzeniem oprogramowania mogą namawiać przedsiębiorców na wykorzystanie urządzeń konsumenckich do profesjonalnego zastosowania. Czy takie rozwiązanie ma jednak sens?
Do korzystania ze stanowisk sprzedażowych od kilku lat przyzwyczaja się przede wszystkim branża gastronomiczna. Specyfika pracy, która polega na precyzyjnej obsłudze nawet kilkuset gości dziennie wymaga rzetelności, którą są w stanie zaoferować tylko urządzenia cyfrowe. Dzięki nim klienci nie tylko krócej czekają na posiłek ale także zawsze dostają to, co znalazło się w zamówieniu.
Na wykorzystanie POSów z pewnością nie narzekają również pracownicy gastronomii, dla których jest to rozwiązanie ułatwiające obsługę. Pozwala im to na bieżące monitorowanie postępu realizacji zamówienia, rozliczanie płatności (m.in. za pomocą terminala płatniczego) w wybranej przez klienta formie oraz łatwiejsze raportowanie wykonywanej pracy. Dodatkowe wyposażenie kelnera w mobilną drukarkę fiskalną sprawia, że pracownik nie musi w ogóle wchodzić do restauracji. Mobilne stanowiska sprzedażowe, czyli mniejsze gabarytowo urządzenie, które kelnerzy mogą zawsze mieć przy sobie – doskonale sprawdzają się w wysokim sezonie.
Mobilne POSy sprawdzą się doskonale również w branży retail. Przenośny terminal sprawi, że pracownik sklepu w każdej chwili będzie w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania klientów. W jednym urządzeniu sprawdzi asortyment czy dostępność produktów w sklepie. Dodatkowo przy odpowiednim dodatkowym wyposażeniu może również sfinalizować transakcję bez konieczności podchodzenia do kasy sklepowej. Gwarantuje to niesamowicie szybką obsługę klientów.
Przyspiesz obsługę
W przypadku lokali gastronomicznych posiadających zewnętrzne ogródki, kilka sal czy pięter – mobilne POSy znacznie przyspieszają obsługę klientów. Dzięki nim kelnerzy nie muszą po każdym przyjętym zamówieniu meldować się przy stacjonarnym POSie, a tylko wysyłać do niego najważniejsze informacje za pomocą urządzenia mobilnego. Mniejsze POSy (inaczej miniPOSy) coraz częściej pojawiają się w nowoczesnej gastronomii, a restauratorzy, którzy decydują się na ich wybór najczęściej wskazuje na:
- większą mobilność obsługi kelnerskiej. Dzięki nim obsługa może dowolnie przemieszczać się po całej przestrzeni lokali, jak i na zewnątrz (piwnica, sala, ogródek, taras),
- urządzenia mobilne zajmują znacznie mniej miejsca i nie muszą być eksponowane w przestrzeni lokalu,
- sprzęt obsługiwany jest za pomocą ekranu dotykowego, co ułatwia wprowadzanie danych i poruszanie się po funkcjonalnościach systemu,
- dzięki zainwestowaniu w kilka urządzeń każdy kelner czy sprzedawca może mieć swoje osobiste urządzenie,
- urządzenia mobilne posiadają bardzo intuicyjny interfejs, z którym bez problemu poradzi sobie każdy użytkownik smartfonu,
- automatyzacja procesu obsługi zapewni szybszą obsługę co bezpośrednio przekłada się na wzrost zysków.
Mobilne stanowiska POS to więc przede wszystkim duża swoboda pracy i doskonała komunikacja pomiędzy kelnerami, a kuchnią. Szybki przepływ precyzyjnej informacji pozwala realnie obniżyć czas obsługi pojedynczego klienta co znacznie wpływa na wydajność całego lokalu.
Popularność wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych sprawia, że próbuje się je stosować do pracy w profesjonalnych warunkach. Powszechne systemy operacyjne umożliwiają dziś wykonywanie operacji, które kiedyś były wyzwaniem dla komputerów typu PC. Dlatego też producenci oprogramowania i aplikacji starają się przekonać niektóre branże do tego, aby w swojej pracy wykorzystywali urządzenia, z którymi mają do czynienia na co dzień. Jednak te propozycje wydają się nie wytrzymywać długo w warunkach, do jakich z pewnością nie zostały stworzone.
Szacuje się, że przeciętny użytkownik sprzętu mobilnego klika w ekran dotykowy ok. 2000 razy dziennie. Dla porównania pracownik gastronomii obsługujący zamówienia za pomocą POSa robi to minimum 12 000 razy w ciągu dnia pracy. Profesjonalne urządzenia odznaczają się więc nie tylko większą trwałością, ale również:
- wygodą i ergonomią pracy (możliwość zastosowania czytnika, uchwytu czy pasa),
- optymalizacja sprzętu zgodna z wykorzystaniem czyli do długiej aktywności (nie drenująca baterii jak w przypadku tabletów konsumenckich)
- możliwością obsługi dwóch baterii jednocześnie (co umożliwia nieprzerwaną pracę),
- dodatkowymi portami, które umożliwiają podłączenie urządzeń peryferyjnych,
- odpornością na pracę w trudnych warunkach (różne temperatury, wilgotność czy zachlapanie),
- duże możliwości rozbudowy (m.in. czytniki kart lojalnościowych, skaner kodów z kuponami, stacja ładująca do tabletów),
- możliwością obsługi rachunków fiskalnych (dzięki dedykowanemu oprogramowaniu).
Posiflex poleca
Urządzenia przeznaczone do automatyzacji niektórych procesów obsługi pracują często nieprzerwanie przez wiele godzin. Wymaga to od nich wysokiej sprawności i niezawodności. Żywotność baterii, intensywne użytkowanie czy upadek urządzenia – nie mogą sprawić, że restauracja czy sklep przestanie pracować pełną parą tracąc przy tym zamówienia i klientów. Postaw na sprawdzone mobilne stanowiska POS.