Kiosk do kina i teatru – jak usprawnić obsługę klientów w kinie?

Branża kulturalno-rozrywkowa jest jedną z tych, które mocno ucierpiały przez pandemię koronawirusa. W okresie lockdownu ich obroty spadły do zera, a powolny powrót do normalności utrudniają problemy kadrowe i finansowe. Jak w nowej rzeczywistości zorganizować obsługę klientów zapewniając wysoką jakość i bezpieczeństwo? Dlaczego warto postawić na kiosk do kina czy teatru?

Powrót kin i teatrów

Cała branża odpowiedzialna za emisję filmów i wystawianie spektakli była w czasie pandemii całkowicie zamknięta przez 111 dni. Spowodowało to nie tylko spustoszenie w kasach, ale także zamrożenie całej branży. W czasie, gdy ogromne sale świeciły pustkami – narastały zobowiązania. Szacuje się, że w ubiegłym roku długi kin względem wierzycieli wzrosły o blisko 60 proc. W najlepszej sytuacji były kina i teatry prowadzone przez instytucje samorządowe lub przez nie wspierane. W pozostałych przypadkach właściciele byli zdani na rządowe wsparcie lub kredyty pozwalające utrzymać się na powierzchni i nie ogłaszać upadłości. Stopniowe luzowanie obostrzeń nie przyniosło jednak szans na odrobienie strat. Według ubiegłorocznych danych obroty w okresie czerwiec-październik zmalały o ponad 80 proc. (względem roku 2019). 

Częściowe otwarcie, które nastąpiło w tym roku (12 lutego) pozwalało kinom i teatrom wypełnić sale jedynie w 50 proc.

Wiele przedsiębiorstw i instytucji nie zdecydowało się na skorzystanie z nowych wytycznych i nadal pozostało zamkniętych. Firmy z branży kulturalno-rozrywkowej chętnie korzystały w ubiegłym roku zarówno ze wsparcia oferowanego przez rząd w ramach tarcz antykryzysowych i programów Polskiego Funduszu Rozwoju. Dużo kontrowersji wzbudził dedykowany dla sektora Fundusz Wsparcia Kultury, którego beneficjentami zostali znani celebryci otrzymujący od rządu milionowe wsparcie. Na liście dofinansowanych firm i instytucji znalazło się jednak także ponad dwieście teatrów, ale ani jedno kino.

Kultura to w ostatnich latach prężnie rozwijający się sektor gospodarki. Uczestnicy życia kulturalnego to przede wszystkim świadomi odbiorcy, którzy są gotowi wydawać coraz więcej w zamian za wysokiej jakości twórczość artystyczną. Według danych Eurostat, cały sektor zatrudniał w Polsce aż 549 tys. osób. Tysiące firm i instytucji funkcjonujących w branży generują aż 3,5 proc. rocznego PKB. Ich funkcjonowanie ma również ogromny wpływ na inne dziedziny gospodarki – turystykę, gastronomię i hotelarstwo. Widać to szczególnie w dużych miejskich ośrodkach, gdzie tętni życie kulturalne (np. Kraków i Lublin).

Kiosk do kina i teatru

Kina i teatry na nowo

Schyłek pandemii koronawirusa to dla większości firm nowe otwarcie rynku, na którym muszą pojawić się „od nowa”. Trwająca przez półtora roku pandemia zmieniła nie tylko nasze nawyki ale przede wszystkim preferencje. Większość z nas pogłębiła w tym okresie swoje cyfrowe kompetencje i zaczęła przywiązywać większą uwagę do własnego zdrowia i bezpieczeństwa. Wszystkie nowe zachowania przekładają się również bezpośrednio na nasze konsumenckie wybory.

Kiosk do kina i teatru – co zapewnia?

Aktualnym trendem, który dominuje w opracowaniu systemów sprzedaży i obsługi klienta jest samoobsługa, która przede wszystkim zapewnia:

Bezpieczeństwo transakcji

Dzięki wykorzystaniu stoisk POS możliwe jest ograniczenie kontaktu między personelem, a przybywającymi gośćmi co umożliwia zachowanie zasad reżimu sanitarnego.

Szybsze transakcje bez kolejek

Realizowanie zakupów bezpośrednio przez nabywców umożliwia przede wszystkim eliminację pomyłek i samodzielną finalizację zamówień za pomocą kart płatniczych.

Możliwość zamówienia dodatkowych produktów i usług

Za pośrednictwem kiosku sprzedażowego można zamówić przekąski, napoje, kupić dodatkowe bilety na kolejny seans czy voucher jako prezent dla bliskiej osoby. Kiosk to dodatkowe pełne stanowisko sprzedażowe zapewniające te samą funkcjonalność co stanowisko POS z kasjerem.

Możliwość zbierania danych

Preferowane godziny seansów i pokazów, liczba sprzedanych biletów, skuteczność akcji marketingowych – to bardzo ważne statystyki, które można prowadzić za pośrednictwem dedykowanego systemu sprzedażowego. 

Prowadzenie akcji specjalnych

Systemy POS doskonale realizują zadania zwiększające sprzedaż (cross selling i up selling). Dzięki odpowiedniemu systemowi, który zapewnia możliwość konfigurowania produktów komplementarnych i powiązanych w prosty sposób jesteśmy w stanie zwiększyć średnią wartość rachunku z każdej transakcji.

Większą satysfakcję klientów

Szybka i sprawna obsługa, która w sposób bezpieczny i przejrzysty prowadzi przez kolejne etapy transakcji – znacznie wpływa na poziom satysfakcji klientów. Brak konieczności stania w długich kolejkach w godzinach szczytu czy możliwość wyboru – zakup samodzielny czy u kasjera pozwala sprawić, że doświadczenia klienta są bardzo pozytywne.

W postpandemicznej rzeczywistości widać ogromny wzrost zainteresowania kulturalną ofertą. Pomimo, że sale mogą być wypełnione tylko w 75 proc. (nie wliczając osób zaszczepionych) to w większości kin i teatrów pojawia się coraz więcej widzów. To z pewnością dobry moment, żeby wprowadzić długofalowe rozwiązania, które pomogą rozwiązać nie tylko problemy kadrowe ale przede wszystkim realnie poprawić jakość oferowanych usług kulturalnych i rozrywkowych. Dlatego warto postawić na kiosk do kina i teatru już dzisiaj.

Hubert Salamoński

Product Manager

Podoba ci się artykuł?

Share on facebook
Udostępnij
Share on linkedin
Udostępnij

co jeszcze warto przeczytać?

POZNAJ PRODUKTY POSIFLEX

Bądź na bieżąco

Gotowe!

Kioski samoobsługowe
– wszystko co musisz (i chcesz) wiedzieć o kioskach samoobsługowych

Przygotujemy dla Ciebie indywidualną bezpłatną wycenę produktów.

Odpowiedz nam na kilka pytań, a my skontaktujemy się z Tobą najszybciej, jak będzie to możliwe.