Automatyzacja procesów, lepsza kontrola i sprawna komunikacja – to tylko podstawowe zalety systemów POS, z których korzysta coraz więcej przedsiębiorstw gastronomicznych. Wybór odpowiedniego sprzętu to jednak inwestycja w narzędzie, z którym spędzimy najbliższe lata. Na jaki POS do gastronomii postawić i dzięki temu zyskać nowe szanse rozwoju?
Cyfrowe wsparcie gastronomii
Sprzęt komputerowy od ponad dwóch dekad rewolucjonizuje gastronomię. Jego pojawienie się w branży wprowadziło wiele zmian, które dotyczą głównie zarządzania obiektem. To pozwala nie tylko lepiej zorganizować pracę personelu, ale także wyeliminować wiele żmudnych zajęć związanych z ewaluacją i rozliczaniem kosztów. Oszczędność czasu i kontrola (także zdalna) nad obiektem, przekonuje coraz więcej przedsiębiorców funkcjonujących w branży gastronomicznej do inwestowania w sprzęt, który wprowadza firmę na nowy, cyfrowy poziom. Najczęstszymi obawami, które powstrzymują przed takim krokiem jest konieczność zmiany przyzwyczajeń i przeprowadzenie szkoleń z zakresu obsługi nowych urządzeń. Okazuje się jednak, że opiera się ona zazwyczaj przede wszystkim na intuicyjnym interfejsie, który nie sprawia większych trudności.
Sama idea wykorzystania nowoczesnych rozwiązań informatycznych opiera się na tworzeniu cyfrowych śladów pozostawianych w toku prowadzenia działalności. To jedyny sposób na odtwarzanie tych procesów, śledzenie postępów i generowanie bieżących raportów bez konieczności angażowania personelu. Oprogramowanie, które umożliwia przeprowadzanie takich operacji wymaga jednak dedykowanych rozwiązań sprzętowych, które znacznie odbiegają od powszechnych urządzeń konsumenckich nieprzeznaczonych do profesjonalnego wykorzystania.
Profesjonalny czyli jaki?
Gastronomia jest wymagającą branżą, która wymaga dedykowanych rozwiązań. Każdy sprzęt wykorzystywany do pracy w branży musi być trwały, wydajny i bezawaryjny. Dotyczyć to musi także sprzętu elektronicznego, który ze względu na specyfikę pracy musi podołać obciążeniom związanym z pracą w gastronomii. Są to nie tylko zróżnicowane warunki atmosferyczne (skrajne temperatury, wilgoć, nasłonecznienie) ale także zdolność do pracy w systemie 24/7, fizyczna odporność przed uderzeniami, zachlapaniem czy pyłem i zabrudzeniami.
Najlepiej poszukiwać urządzeń wykorzystujących pasywne chłodzenie podzespołów, które gwarantuje szczelność konstrukcji i wydajność nawet przy dużym obciążeniu. Na rynku są od jakiegoś czasu dostępne również komputery sprzedażowe, które pomimo dotykowego panelu oferują wodoodporność i ochronę przed zachlapaniem. Tylko odporność na fizyczne uszkodzenia gwarantuje ciągłość funkcjonowania i nieprzerwaną pracę lokalu, który w wyniku wyeliminowania urządzenia może zostać pozbawiony najważniejszego sprzętu odpowiadającego za komunikację i transakcje.
Możliwość podniesienia funkcjonalności sprzętu
Cechą profesjonalnego urządzenia jest także możliwość rozbudowy o dedykowane urządzenia peryferyjne, które podniosą funkcjonalność urządzenia. Są to m.in.:
- drukarki bonowe, ekrany KDS lub systemy przywoławcze zapewniające sprawną i szybką komunikację między kelnerami a kuchnią,
- ekrany dla klientów – pokazujące podczas transakcji dowolnie zdefiniowane treści (od prostych informacji transakcyjnych po treści reklamowe i marketingowe),
- czytniki kodów kreskowych, czytniki kart płatniczych czy wagi, dzięki którym kompleksowo rozliczymy każdą transakcję.
Urządzenia POS to jednak nie tylko pojedyncze sprzęty stacjonarne obsługiwane przez personel. Coraz większym powodzeniem cieszą się najnowsze rozwiązania sprzętowe w formie mobilnych terminali (tzw. miniposów) obsługiwanych przez kelnerów oraz samoobsługowe stoiska. Dzięki tym rozwiązaniom udaje się znacznie przyspieszyć proces obsługi klientów i wyeliminować ewentualne nieporozumienia związane z zamówieniem. Na znaczeniu zyskują również kioski samoobsługowe, które coraz częściej można spotkać nawet w małych lokalach gastronomicznych.
Zastępowanie profesjonalnych urządzeń urządzeniami konsumenckimi niesie ze sobą duże ryzyko. Sprzęt, który nie jest dostosowany do ciągłej pracy szybko da o sobie znać. Urządzenia, które nie są dostosowane do warunków lokalowych mogą ulec zniszczeniu czy zwyczajnie opóźniać każde działanie w systemie sprzedażowym. Tablet konsumencki nie wygląda profesjonalnie, a także niesie dużo kosztów dodatkowych, o których pierwotnie właściciel lokalu może nie wiedzieć. Więcej na ten temat w naszym artykule: „Profesjonalny terminal dotykowy POS czy klasyczne urządzenia konsumenckie?„
Niezależnie od tego, jaki POS wybierzemy do naszej gastronomii należy zwrócić dodatkowo uwagę na oferowane przez dystrybutora wsparcie techniczne. Tylko doświadczone i funkcjonujące na rynku od lat firmy są w stanie zagwarantować profesjonalną pomoc na każdym etapie pracy z urządzeniem. Wsparcie powinno dotyczyć także okresu pogwarancyjnego wraz z dostępem do urządzeń peryferyjnych, na które w dowolnym momencie możemy się zdecydować chcąc rozwinąć możliwości sprzętowe naszej gastronomii. Nadal masz wątpliwości jaki wybrać POS do gastronomii? Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.