Nowoczesne technologie coraz mocniej wpływają na rozwój sprzedaży w wielu branżach gospodarki. Cyfryzacja i automatyzacja procesów daje nowe możliwości, które zwiększają wydajność i podnoszą satysfakcję klientów. Jak zaplanować wdrożenie samoobsługowych kiosków sprzedażowych w swojej firmie i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?
Samoobsługa coraz popularniejsza
Kioski samoobsługowe od kilku lat skutecznie popularyzuje branża gastronomiczna. To właśnie tam nowa forma obsługi sprawdziła się najlepiej, gwarantując wysoką wydajność i stabilność. W ślad za gastronomią coraz częściej idą również inne sektory, gdzie liczy się przepustowość sprzedaży i satysfakcja klientów. Z kiosków korzystają już nie tylko wyłącznie młodzi ludzie obcujący z nową technologią, ale wszystkie inne osoby niewykluczone cyfrowo. Przyjazny i intuicyjny interfejs kiosków przekonuje do siebie coraz większą rzeszę klientów, którzy chętnie korzystają z nowego rozwiązania. Rosnący trend samoobsługi zwiastuje przede wszystkim zainteresowanie nią wielkich sieci i koncernów. Duże przedsiębiorstwa od nowych technologii oczekują przede wszystkim stabilności, nieograniczonej wydajności i skuteczności w prowadzeniu działań marketingowych. Rosnąca powszechność kiosków samoobsługowych wykształca u konsumentów nowe nawyki, które tworzą nowe wymagania wobec przedsiębiorców. Coraz częściej wybieramy miejsca z dostępną samoobsługą, porzucając tradycyjne formy zakupów. Klienci doceniają nowoczesne kioski ze względu na komfort obsługi, przejrzystość procesu zakupowego i kontrolę nad realizowaną transakcją.
Planowanie inwestycji w kiosk samoobsługowy
Wykorzystanie nowego sposobu bezpośredniej obsługi klientów wymaga konkretnych działań, które powinny poprzedzić realizację inwestycji. Kiosk, który chcemy ustawić w przestrzeni lokalu, posiada wiele ważnych funkcjonalności zmieniających logistykę i system obsługi. Warto zweryfikować wcześniej swoje oczekiwania i przeznaczenie urządzenia, którego praca wpłynie na całe przedsiębiorstwo.
Technologia
Nowoczesne urządzenie, jakim jest kiosk sprzedażowy, opiera się na zautomatyzowanych procesach, które mają konkretny harmonogram działania. Aby usprawnić i przyspieszyć proces realizacji zamówień i dokonywania zakupów warto zadbać o stałą dostępność produktów i sprawną realizację zleceń. Warto pamiętać, że kioski znacznie eliminują obieg fizycznej gotówki, ułatwiając wszelkie transakcje finansowe. Za sprawą technologii wykorzystywanej przez samoobsługowe kioski nie tylko szybciej obsłużymy i rozliczymy zakupy, ale także przeprowadzimy sprawne akcje marketingowe. Badania nad funkcjonalnością kiosków pokazują, że narzędzia upsellingowe wykorzystywane przez kioski potrafią podnieść wartość pojedynczego koszyka nawet o 30 proc. w porównaniu do tradycyjnej obsługi.
Współpraca
W biznesie kioski są sposobem na duże braki kadrowe, z którymi borykają się tysiące firm. Funkcjonowanie kiosku zapewnia stałą wydajność i bezawaryjność, ale nie zastąpi nigdy całkowicie tradycyjnej obsługi. Zrezygnowanie ze wszystkich stanowisk kasowych niosłoby ze sobą ryzyko utraty części zleceń i zakupów. Mimo popularności nowych technologii i płatności bezgotówkowych nadal wielu klientów świadomie wybiera wyłącznie bezpośredni kontakt z personelem i płatności gotówkowe. Kioski są narzędziem wspierającym sprzedaż i pracę personelu, który dzięki nim może lepiej planować swoje codzienne obowiązki.
Umiejscowienie
Właściwe umiejscowienie kiosku sprzedażowego jest bardzo ważne. Warto zaplanować miejsce instalacji samego kioski w kontekście całej przestrzeni obiektu. Mimo, że transakcje z wykorzystaniem kiosku są znacznie szybsze niż przy tradycyjnej kasie, to i tak potrafią się tworzyć wokół nich kolejki. Należy na nowo przemyśleć wszystkie ciągi komunikacyjne w lokalu oraz pomyśleć o tym, że z kioski są również dobrymi nośnikami multimedialnych reklam. Kiosk powinien być dobrze wyeksponowany w centralnej części oraz zapewniać swobodne dojście od każdej strony.
Wybór
Spośród urządzeń dostępnych na rynku warto wybrać takie, które odznaczają się doświadczeniem i zweryfikowaną trwałością. Decydując się na kiosk samoobsługowy, warto zwrócić uwagę na:
Dostępność
Warto wybrać dostawcę, który stale dysponuje ofertą konkretnych urządzeń. Dzięki temu w każdej chwili możemy sięgnąć po kolejny kiosk.
Peryferia
Nowe technologie to nie tylko kioski sprzedażowe, ale także cała gama urządzeń, które wspierają funkcjonowanie firm. Aby zapewnić spójność estetyczną i technologiczną wybierzmy dystrybutora, który oferuje szeroką gamę urządzeń.
Serwis
Dostęp do polskiego i szybkiego serwisu gwarantuje nie tylko natychmiastowe usuwanie usterek, ale także długą żywotność urządzenia, w które zamierzamy zainwestować.
Gwarancja i indywidualne podejście
Tylko nieliczne firmy sprzedające kioski samoobsługowe są w stanie zagwarantować długą gwarancję i indywidualne podejście do obsługiwanych klientów. Stały kontakt z firmą sprzedającą sprzęt oraz profesjonalnie traktującą klientów jest gwarancją bezpiecznego i stabilnego funkcjonowania.
Doświadczenie producenta
Przy inwestycji w kioski sprzedażowe warto zastanowić się nad partnerem biznesowym, z którym decydujemy się na współpracę. To powinna być firma z wieloletnim doświadczeniem, nie tylko w tych urządzeniach, ale również innych, które wspierają codzienną pracę personelu. Doświadczenie zbierane przez wiele lat i na całym świecie na pewno pozytywnie wpływa na zrozumienie potrzeb klientów i odpowiednie zaprojektowanie kiosków.

Hubert Salamoński
Product Manager