Jak skrócić czas oczekiwania w restauracjach?

Dla większości przedsiębiorców kolejki są synonimem sukcesu, który zwiastuje wysokie dochody i zainteresowanie ofertą. Z perspektywy klientów stanie w kolejce to jednak przede wszystkim strata czasu i zniecierpliwienie, które czasem skutkuje rezygnacją z zakupu. Jak skrócić czas oczekiwania w restauracjach i wyeliminować kolejki, żeby zapewnić swoim gościom wyłącznie pozytywne doświadczenia?

Technologie oszczędzają czas

Polscy konsumenci są specyficznymi klientami, którzy szczególnie nie lubią marnować czasu podczas zakupów i pobytu w restauracji. Odróżnia nas to od zachodnich nacji, gdzie kultura gospodarowania czasem wygląda zupełnie inaczej. Jedną z technologii, którą szczególnie polubili polscy konsumenci w ostatnich latach, są płatności bezgotówkowe. Już od kilku lat Polska jest w tym zakresie liderem nie tylko w Europie, ale także na świecie. Według danych, udostępnionych przez Visa, już 90 proc. Polaków płaci zbliżeniowo, a możliwość bezgotówkowego rozliczenia zakupów decyduje o wyborze sklepu czy restauracji. Alternatywne metody płatności przede wszystkim przyspieszają transakcję i dlatego są tak chętnie wykorzystywane. 

Dotychczas dominowały one w sklepach wielkopowierzchniowych i marketach, ale od ubiegłego roku zaczęły po nie sięgać także mniejsze sklepy typu convenience. Z dużymi kolejkami i czasem oczekiwania na zamówienie nadal zmagają się jednak restauratorzy, dla których czas jest szczególnie istotny. Dotyczy to nie tylko satysfakcji klientów, ale głównie możliwości przerobowych obiektu. Kolejki i długi czas oczekiwania sprawiają, że lokal obsługuje mniej gości, co finalnie przekłada się na niższe obroty. Restauratorzy na wzór sklepów detalicznych — sięgają po nowoczesne technologie, które mają pomóc uporać się z rozładowaniem kolejek i skróceniem czasu oczekiwania na zamówiony posiłek.

Jak skrócić czas oczekiwania w restauracjach?

jak skrócić czas oczekiwania w restauracjach i wyeliminować kolejki zapewniając jednocześnie wysoki poziom obsługi?

Samoobsługa i wolność wyboru

Dzięki kioskom sprzedażowym, które klienci dobrze znają ze sklepów i popularnych sieci fast food — rozładujemy kolejki i przyspieszymy proces zamawiania posiłków. Kioski doskonale sprawdzą się tam, gdzie pozostawiamy klientom większą swobodę korzystania z lokalu. Przyjęte przez kiosk zamówienie trafia bezpośrednio do kuchni, co dodatkowo przyspiesza obsługę gości. Dzięki temu możemy obsłużyć znacznie szybciej większą liczbę klientów, którzy sami podejmują decyzje zakupowe, a po naszej stronie pozostaje przede wszystkim poprawna optymalizacja oferty. 

Mobilność i niezależność

W przypadku lokali, gdzie za obsługę gości odpowiadają kelnerzy, czas obsługi pozwolą skrócić mobilne terminale POS. Dzięki nim kelnerzy mają zawsze pod ręką system sprzedażowy, który pozwala wysłać natychmiast złożone zamówienie na kuchnię oraz rozliczyć rachunek bezpośrednio przy stoliku. Kelnerzy posługujący się mobilnymi POSami, nie muszą z każdym zamówieniem meldować się przy stacjonarnym urządzeniu, co przekłada się na szybszą komunikację z kuchnią i krótszy czas oczekiwania na posiłek. To przydaje się również przy dodatkowych zamówieniach oraz dolewaniu i sprzedaży napojów, gdy posiłek jest już na stole.

Zarządzanie kolejkami i czasem oczekiwania

W godzinach szczytu kolejki są nieuniknione i większość gości zdaje sobie sprawę z dłuższego czasu oczekiwania. Ważne jednak, aby w tym czasie zapewnić im podstawowe informacje o ich obsłudze. Doskonale sprawdzą się do tego ekrany Digital Signage, które uporządkują kolejkę, pokazując na bieżąco stan realizacji zamówień. Dzięki temu klienci mogą oszacować czas swój oczekiwania. Aby nie gromadzić gości przy ladzie, warto również wykorzystać system przywoławczy LRS. Dzięki niemu przy stanowiskach kasowych znajdą się wyłącznie nowi klienci, którzy chcą złożyć zamówienie. Osoby oczekujące na swoje danie mogą swobodnie zająć miejsce przy stoliku, a wręczony im podczas składania zamówienia pager poinformuje ich o możliwości odbioru zamówionych potraw. 

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym możemy znacznie zmniejszyć czas realizacji zamówienia, wyeliminować kolejki i poprawić satysfakcję naszych gości.

Nie możemy jednak zapomnieć o właściwej komunikacji i istotnych gestach, których nie wykonają za nas urządzenia. Aby zapewnić gościom komfortowy pobyt nawet podczas dłuższego czasu oczekiwania na danie, warto wykonać drobne gesty:

Zaplanuj wydawanie skromnych przystawek lub próbek

Bezpłatne przekąski, którymi poczęstujemy naszych gości, z pewnością umilą oczekiwanie na zamówienie;

Poinformuj klienta o czasie oczekiwania

Dzięki temu możesz zasugerować zmianę kolejności dania w zależności od ilości czasu, którym dysponuje gość;

Nie zwlekaj z obsługą

Nawet gdy tymczasowo personel jest zajęty — poinformuj nowych gości, że za chwilę zostaną obsłużeni;

Nie zwlekaj z rachunkiem

Klienci nie lubią czekać na rachunek, a dla lokalu to szansa na kolejny wolny stolik.

Zapewnij wystarczającą liczbę personelu, który będzie w stanie szybko obsłużyć klientów

To zapewni brak kolejki i długiego oczekiwania na złożenie zamówienia, prośbę o rachunek czy płatność. W przypadku braków kadrowych zainteresuj się nowymi rozwiązaniami, którymi są roboty od Pudu. Zatrudnij asystenta kelnera, który odciąży go z najmniej wymagających, a jednak czasochłonnych obowiązków.

Nowoczesna technologia w połączeniu z drobnymi gestami jest w stanie kompletnie zagospodarować czas pobytu gości w restauracji. Warto uzupełniać różne doświadczenia gwarantując klientom szybkość obsługi przy jednoczesnym komforcie pobytu. 

Hubert Salamoński

Product Manager

Podoba ci się artykuł?

Udostępnij
Udostępnij

co jeszcze warto przeczytać?

POZNAJ PRODUKTY POSIFLEX

Bądź na bieżąco

Gotowe!

Kioski samoobsługowe
– wszystko co musisz (i chcesz) wiedzieć o kioskach samoobsługowych

Przygotujemy dla Ciebie indywidualną bezpłatną wycenę produktów.

Odpowiedz nam na kilka pytań, a my skontaktujemy się z Tobą najszybciej, jak będzie to możliwe.